راهنمای خرید ضبط ماشین

امروزه تنوع زیادی در بین تجهیزات پخش موسیقی وجود دارد و به دلیل ظهور فناوری‌های جدید هر روز شاهد پیچیده‌تر شدن این محصولات هستیم. در بین تمام پخش کننده‌های موسیقی، شاید ظبط خودرو را بتوان پیچیده‌ترین دانست. ظبط‌های ماشین ویژگی‌های زیاد و قابلیت‌های ویژه‌ای در اختیارتان قرار می‌دهند که به کمک آن می‌توانید بهترین تجربه از موسیقی را داشته باشید. با این وجود اگر در هنگام انتخاب ظبط خودرو به یک سری فاکتور‌ها توجه نکنید، ممکن است نتوانید بازدهی لازم را از اسپیکر‌های خود بگیرید. به همین دلیل در ادامه این مقاله ما قصد داریم که مهم‌ترین فاکتور‌های انتخاب پخش کننده خودرو را بررسی کنیم تا بتوانید بهترین گزینه بازار را با توجه به نیاز‌های خود انتخاب کنید.

راهنمای خرید پخش خودرو

انواع بسیار زیادی از پخش کننده‌های خودرو در بازار وجود دارند که اگر قصد انتخاب گزینه مناسب برای خود را داشته باشید متوجه می‌شوید که به دلیل تنوع، انتخاب کمی سخت است. همانطور که گفتیم ظبط‌های ماشین هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کنند، در واقع برای انتخاب بهترین گزینه، ابتدا باید این ویژگی‌ها را در نظر بگیرید و سپس محصول مطابق نیاز‌تان را انتخاب کنید. اولین فاکتور انتخاب ظبط ماشین توجه به رنج قیمتی است، اگر رنج قیمتی خود را محدود به یک حداقل و یا حداکثری کنید، انتخاب در بین گزینه‌های بازار بسیار ساده‌تر می‌شود. توجه کنید که ظبط‌های گران قیمت و بالارده نیازمند سیستم صوتی درخور و ایده‌آلی هستند پس اگر قصد ندارید هزینه زیادی برای سیستم صوتی خود کنید، انتخاب گزینه‌های گران قیمت چندان منطقی نخواهد بود. البته همواره سعی کنید ظبط انتخابی شما کمی جا برای آپدیت کردن سیستم صوتی داشته باشد تا اگر قصد اضافه کردن اسپیکر یا ووفر داشتید بتوانید به سادگی این کار را انجام دهید.

آشنایی با برند‌های معتبر

می‌توان گفت این فاکتور در مورد تمامی تجهیزات دیجیتال صدق می‌کند که برند‌های معتبر همواره گزینه‌های با کیفیت‌تری ارائه می‌دهند. در مورد ظبط ماشین نیز بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که برند‌های شناخته شده گزینه‌های با کیفیت‌تری برای شما خواهند داشت. اگر کمی با بازار پخش کننده‌های خودرو آشنایی داشته باشید، قطعا برند‌هایی مانند پایونیر، کنوود، جی وی سی، سونی و … را می‌شناسید و می‌دانید که کیفیت این محصولات در این حوزه تضمین شده است. محصولات این برند‌ها عموما قیمت بالا‌تری دارند نسبت به برند‌های چینی بازار دارند و برای انتخاب آن‌ها باید بیشتر هزینه کنید.

البته این موضوع را باید در نظر داشته باشید که این کمپانی‌ها محصولات میان رده و اقتصادی هم تولید می‌کنند تا در رنج‌های قیمتی مختلف هم محصولی برای عرضه داشته باشند، بدین ترتیب وجود اسم این برند‌ها به معنی بهترین بودن ظبط نیست و باید فاکتور‌های زیاد دیگری را مدنظر قرار دهید. اگر قصد ندارید مقدار زیادی برای تهیه پخش کننده خودرو هزینه کنید و تنها به دنبال محصولی برای پاسخگویی امور روزمره می‌گردید می‌توانید روی محصولات برند‌هایی مانند مکسیدر، مارشال، کنوود و … حساب ویژه‌ای باز کنید. محصولات این برند‌ها به خوبی کمپانی‌های ذکر شده در بالا نیستند اما سال‌ها حضور آن‌ها در بازار ایران موجب شده به محصولاتی قابل اطمینان تبدیل شوند.

حداکثر توان خروجی را مشخص کنید

مورد مهم دیگری که باید در انتخاب پخش خودرو در نظر بگیرید، توان خروجی کلی آن است. توان خروجی یک ظبط باید بسته به نیاز شما انتخاب شود. توان خروجی در واقع به حداکثر بلندی صدایی اشاره دارد که توسط اسپیکر‌ها ارائه می‌شوند. بهترین راه برای انتخاب ظبطی با توان خروجی مناسب این است که چشم اندازی از تمام اسپیکر‌های خودرو‌ تان داشته باشید. اگر توان خروجی ظبط از حداقل توان مورد نیاز اسپیکر‌های تان کمتر باشد قطعا به مشکل بر می‌خورید. سعی کنید همواره توان خروجی ظبط مقداری از توان مورد نیاز اسپیکر‌ها بیشتر باشد تا اگر در آینده قصد ارتقا سیستم صوتی یا اضافه کردن اسپیکر را داشته باشید، بتوانید بدون تعویض پخش کننده خودرو این کار را انجام دهید.

تعداد درگاه‌های خروجی RCA را در نظر بگیرید

مورد مهم بعدی تعداد خروجی های RCA می‌باشد. اگر قصد دارید یک سیستم صوتی حرفه‌ای و یا نیمه حرفه‌ای داشته باشید، تعداد درگاه‌های آر سی اهمیت بسیار زیادی برای شما دارند. ظبط‌های معمولی تنها ۲ درگاه دارند و تنها می‌توانید ۲ اسپیکر را به ظبط خود متصل کنید. اگر این ظبط‌ها را تهیه کنید و قصد داشته باشید تجهیزاتی مانند، ساب‌ووفر، توییتر و اسپیکر‌ها را متصل کنید قطعا با کمبود درگاه مواجه خواهید شد.

ضبط های میان رده معمولاً دو جفت درگاه آر سی ای ارائه می‌دهند که به کمک آن‌ها می‌توانید اسپیکرهای پشت و جلو را به پخش‌کننده متصل کنید. ضبط‌های بالارده نیز سه جفت درگاه آر سی ای ارائه می‌دهند تا در هنگام اتصال تجهیزات صوتی هیچ مشکلی نداشته باشید. دقت کنید که پخش‌ کننده‌های ارزان امکان اتصال ساب ووفر اضافی را ندارند بنابراین اگر قصد اتصال هر نوع اسپیکری را دارید از پشتیبانی توسط ضبط اطمینان حاصل کنید.

اهمیت پورت‌های ورودی

طبیعتاً از یک پخش کننده خودرو خوب انتظار دارید که بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن موسیقی یا محتوای صوتی شما را پخش کند. به‌ همین دلیل نکته بعدی که باید در هنگام انتخاب پخش کننده خودرو در نظر بگیرید، اتصالات آن می‌باشد. امروزه تقریباً تمام پخش‌ کننده‌ها، حتی مدل‌های ارزان‌ قیمت از درگاه AUX و پورت USB بهره می‌برد که روش نسبتاً خوبی برای پخش موسیقی است. شما می‌توانید از طریق اتصال فلش مموری یا اتصال گوشی از طریق AUX موسیقی‌های خود را در خودرو پخش کنید.

اما برخی از مدل‌های میان رده و بالارده دارای بلوتوث داخلی نیز هستند که این امکان را فراهم می‌کنند به‌ راحتی گوشی خود را با ضبط جفت کنید و به پخش موسیقی بپردازید. همچنین برخی از پخش‌ کننده‌ها این قابلیت را دارند که با اینترفیس های صوتی روی فرمان همگام شود که نکته بسیار مثبتی خواهد بود. علاوه‌بر نوع اتصال، به فرمت‌های صوتی و کدک های پشتیبانی شده توسط ضبط هم توجه داشته باشید.

دارا بودن قابلیت کنترل تماس

یکی دیگر از ویژگی‌های جذابی که در بعضی پخش کننده‌ها وجود دارد، قابلیت پاسخ‌گویی تماس به‌ صورت مستقیم می‌باشد. در این ضبط‌ها هنگامی‌ که گوشی شما به سیستم صوتی متصل باشد، پس‌ از برقراری تماس می‌توانید به‌ صورت مستقیم به تماس پاسخ دهید.

این ظبط‌ها عموما از یک میکروفون هم بهره می‌برند تا بتوانند صدای‌تان را بدون استفاده از گوشی منتقل کنند. کیفیت و نوع این میکروفون بسته به مدل ظبطی که انتخاب می‌کنید متغیر است اما عموما کارایی راضی کننده‌ای دارند.

نمایشگر و رابط کاربری

نمایشگر و رابط کاربری، یکی از مهم‌ترین بخش‌های راهنمای خرید ظبط خودرو می‌باشد، این ۲ فاکتور تضمین می‌کنند که چگونه می‌توانید از ظبط استفاده کنید و چه ویژگی‌های برای شما در نظر گرفته شده است. عموما ظبط‌های میان رده، نمایشگر‌های کوچکی برای به نمایش درآمدن اسم موسیقی، ساعت و ویژگی‌های اینچنینی دارند اما برخی مدل‌ها دارای نمایشگر‌های لمسی می‌باشند. برای انتخاب ظبط‌هایی با نمایشگر لمسی باید اطمینان حاصل کنید که ظبط انتخاب شده با ابعاد داشبورد خودرو شما مطابقت دارد یا خیر. رابط کاربری ظبط‌های میان رده معمولا تنها امکان بین حالت‌های مختلف پخش و تنظیمات ابتدایی موسیقی را در اختیارتان قرار می‌دهند.

سخن پایانی

همانطور که به آن اشاره کردیم مهم‌ترین فاکتوری که باید قبلی از انتخاب ظبط در نظر بگیرید سطح نیاز و بودجه خودتان است. اگر قصد دارید یکی سیستم صوتی گران قیمت و بالارده بر روی خودرو خود داشته باشید، طبیعتا باید به سراغ برند‌های معتبر و محصولات گران قیمت‌شان بروید.

چند مورد از پخش‌هایی که که فروشگاه کیان شاپ تایید میکند و جزو پخش های کامل و به قیمت می‌باشد را در پایین ذکر میکنیم.

پخش کنوود – KENWOOD KDC-BT660U

پخش پایونیر 4250BT

پخش سونی Sony DSX-A416BT

JVC KD-X462BT رادیوپخش جی وی سی 462

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *