کامپوننت ببندیم یا میدرنج

اگر این قضیه رو قبول کنیم که هدف اصلی ما از انتخاب یک سیستم صوتی لذت بردن از موزیک و آرامش گرفتن از آن می‌باشد، در ادامه در کیان شاپ قصد داریم تا شما را برای خرید کامپوننت و یا میدرنج مورد نظر راهنمایی کنیم.

هر چند افرادی وجود دارند که سیستم‌های بسیار گران و بسیار با کیفیت را روی ماشین خود قرار می‌دهند ولی خواهان داشتن سیستم های SQ هستند. و یا افرادی وجود دارند که بر عکس عاشق صدای بم و عمیق و بسیار قوی هستند هستند و به دنبال SPL بسیار بالا‌تر هستند.

اما در این بین کم نیستند کسانی که خواهان هزینه بسیار نیستند و پی یک سیستم نرمال که قابلیت اجرای هر نوع موزیکی را داشته باشند از رادیو گرفته تا …

به طور کلی اصلی‌ترین و مهم‌ترین هدف توجه یک سیستم صوتی توسط راننده و یا در واقع سرنشین‌های جلو هستند و به خاطر همین ترکیب و چیدمان اسپیکر ها بر این اساس بنا نهاده شده است.

برای بالا بردن کیفیت یک سیستم حتما سعی می‌کنند از کامپوننت برای استیج جلو استفاده کنند تا اسپیکر‌های کواکسیال، حال هر چه این کامپوننت اجرای بیشتری داشته باشد خروجی نهایی صدای موزیک ایده آل‌تر خواهد شد.

شما می‌توانید برای درب های جلو خود یکی از بهترین کامپوننت های ما که در بازار فروش بالایی دارد یعنی بلندگو کنوود KENWOOD KFC-PS170C را استفاده کنید.

بعد از استیج جلو نوبت به ساب ووفر خواهد بود که از اهمیت بالایی برای داشتن یک صدای کامل و هماهنگ برخوردار است.

نوع باکس مصرفی که احتمالا اطلاع دارید که برای داشتن صدای بیس دقیق و اصطلاحا کیفیتی از باکس سیلد یا بسته استفاده کرد و برای داشتن صدای زیاد و حجیم‌تر از باکس پورتتد استفاده می‌کنند. جنبه دیگری که باید در نظر گرفت که متاسفانه کمتر مورد توجه واقع شده است سایز ساب ووفر هست، آنچه مشخص هست هر چه سایز ساب بزرگ باشد قابلیت پخش فرکانس‌های پایین‌تر را داراست، اما این قابلیت و همینطور بزرگ یودن سایز صفحه کنترل ساب را کاملا سخت خواهد کرد و خروجی چیزی جزء عقب ماندن ساب از موزیک نخواهد بود.

پس به شما توصیه می‌کنیم حتما برای داشتن صدای موزیکال با کیفیت سعی کنید از ساب‌های با سایز کوچک‌تر استفاده کنید مثل ۱۰ اینچ مخصوصا اگر سایز بلندگو‌های شما ۵ اینچ هست از ساب‌های ۸ اینچی استفاده کنید تا باعث ایجاد اختلال فرکانسی و همینطور عقب ماندن صدای یم نشود، پس شما حتما باید با توجه به سایز بلندگوی خود ساب مورد نظر را پیدا کنید. شما می‌توانید از ساب باکس های آماده نیز استفاده کنید که کیفیت بالایی دارند و به راحتی وصل می‌شوند به عنوان مثال سابووفر اینفینیتی INFINITY PRIMUS 1200T و ساب باکس جی بی ال JBL GT-X1400T کیفیت بالایی در قیمت خود به شما ارائه می‌دهند.

کامپوننت بهتر است یا میدرنج ؟

میدرنج ها معمولا مخروطی شکل هستند و بخشی از کامپوننت هستند. معمولا همراه با ووفر‌ها، توییتر‌ها و سایر بلندگو‌ها نصب می‌شوند. میدرنج‌ها به تنهایی احتمالا صدایی بد‌تر از بلندگو‌های فابریکی ماشین شما خواهند داشت. زیرا شما تنها بخش کوچکی از فرکانس‌های آهنگ را می‌شنوید. اگر بخواهید کل محدوده فرکانس‌ها را با یک میدرنج پخش کنید، باعث اعوجاج، گرم شدن بیش از حد و در نهایت باد شدن بلندگو می‌شود.

کامپوننت‌ها تفاوت زیادی با میدرنج‌ها دارند و مقایسه این دو کاملا اشتباه است. کامپوننت‌ها تمامی فرکانس‌های بالا پایین و میانی را اجرا می‌کنند و شباهت بیشتری به بلندگو‌ها دارند با این تفاوت که اجزای آن جداگانه است و با استفاده از یک کراس اوور تمامی فرکانس‌‌های مربوط به اجزا تفکیک میشه و دقت اجرای آهنگ در کامپوننت‌ها چند برابر میدرنج‌ها می‌باشد و صدای خواننده به واقعیت نزدیک تر می‌شود.

کلام آخر

اگر شما علاقه به صدای بالا دارید به طوری که موزیک بیرون از خودرو هم پخش بشه بهتره از ترکیب میدرنج‌ها و سوپر توییتر‌ها استفاده کنید و لازمه که حتما ساب ووفر هم برای تکمیل صدای بم داشته باشید. ولی اگر شما به دنبال کیفیت صدا با حجم کمتر هستید ترکیب کامپوننت‌ها با یک ساب ووفر زیر ۵۰۰ وات rms بهترین انتخابه اگر از کامپوننت‌ها استفاده می‌کنید حتما باید استیج عقب و جلو هر دو با کامپونت یا بلندگو تکمیل باشه که صدای خوبی به شما بدهد.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید…

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *