سیستم ماشین ( بهترین راهنمای انتخاب در بازار ایران)

هر راننده ای که بیش از ده سال رانندگی کرده باشد به راحتی توانایی بررسی پیشرفت شکفت انگیز سیستم ماشین را دارد . اگر یادتون باشه در گذشته سیستم های سی دی چنجر که قابلیت پخش چند سی دی داشتند اوج فناوری به حساب می آمدند . اما الان کجا ایستاده ایم ؟ هر روز با موجی از فناوری های جدید از ضبط ماشین بلوتوث دار تا انواع سابووفر و آمپلی و …. مواجه میشویم . پیشرفت جهانی این صنعت عظیم باعث شده هر روز با تعداد زیادی از محصولات با امکانات و تکنولوژی های مختلف آشنا شویم حالا سوالی که پیش می آید برای داشتن یک سیستم ماشین خوب باید چه کارهایی انجام دهیم و چه پارامترهایی مهم است .

اگر در خودرو خود احتیاج به ارتقا سیستم دارید باید بدانید چه چیزی برای شما کارآمد تر است . عده ای سیستم های کیفیتی و عده ای هم سیستم های با صدای بلند را میپسندند . اما این نکته را بر اساس تجربه کارشناسان ما در نظر داشته باشید بین سیستم کیفیتی و سیستم با صدای بلند یکی را در نظر بگیرید . و با توجه به بودجه اقدام به خرید محصولات نمایید . شما باید از ابعاد باند فابریکی خودرو خود مطلع باشید . تا هم خودتان هم مشاوران فروشگاه کیان بتوانند شما را هرچه بیشتر و راحت تر در روند دسترسی به محصول مناسب تر یاری کنند . در صورتی که احتیاج به راهنمایی در خصوص ابعاد باند فابریکی خودرو دارید به صفحه راهنما مراجعه کنید و در صورتی که خودرو شما در لیست راهنما نیست با ما در تماس باشید .

صداگیری ماشین

برخی خودروها مخصوصا خودرو های قدیمی تر در هنگام رانندگی صداهایی را تولید میکنند که این صدا ها از داشبورد و درها و جاهای دیگر ماشین بوجود می آیند . برای دریافت تجربه بهتر از سیستم ماشین باید صداهای مزاحم را حذف کنید تا بتوانید صدای اصلی سیستم خود را بهتر بشنوید .

از فایل های صوتی با کیفیت استفاده کنید

شاید اینطور به نظر برسد که تمام فایل های صوتی دارای کیفیت یکسانی هستند اما به هیچ وجه اینطور نیست فایل صوتی با کیفیت تاثیر بسزایی در دریافت صدای بهتر در سیستم ماشین دارد . فرمت های مختلف صوتی و تصویری با کیفیت های مختلف وجود دارند که با سرچ ساده میتوانید از انواع آن مطلع شوید همچنین پخش های خودرو توانایی پخش این فرمت ها را به اشکال مختلف ارائه میکنند پس در هنگام انتخاب ضبط ماشین به فرمت های پخشی که پشتیبانی میکنند دقت کنید . معمولا محصولات چینی توانایی پخش تمامی فرمت ها را دارند اما ممکن است در پخش های برند این مهم متفاوت باشد

سابووفر و آمپلی

استفاده از سابووفر و آمپلی مناسب میتواند تاثیر چشم گیری در خروجی صدای سیستم ماشین داشته باشد . گاهی مشاهده میشود آمپلی با توان پایین برای سابووفر قوی استفاده میشود که مسلما نتیجه ای مطلوب حاصل نمیشود همچنین همیشه توان واقعی این محصولات را در نظر بگیرید در برخی محصولات غیر اصل توان حقیقی محصول درج نشده و این باعث اشتباه شما خواهد شد ( هیچ ارزونی بی دلیل نیست ) بنابراین قبل از خرید آمپلی حتما با افراد مطلع و دارای تجربه مشورت کنید و یا با سرچ در اینترنت درباره محصول تحقیق کنید .

گارانتی سیستم ماشین

محصولات زیادی در بازار همراه با گارانتی معتبر ارائه میشوند . انواع محصولات با برند های شناخته شده و برندهای تازه وارد در جهت سهولت و اعتماد مشتری با گارانتی های یک سال به بالا ارائه میشوند . در اکثر محصولات گارانتی روی جعبه محصول درج شده و به شما توصیه میکنیم جعبه محصول را نگه دارید . تا در صورتی که اتفاقی برای محصول افتاد بتوانید از خدمات گارانتی استفاده کنید . همچنین برخی محصولات با برچسب اصالت کالا ارائه میشوند که نشان از اصل بودن کالا دارند . برای خرید محصولات حتما از فروشگاه های معتبر اقدام نمایید و با جستجو در اینترنت میتوانید حدود ده سایت معتبر همراه با نماد الکترونیک و قیمت های رقابتی بیابید که انواع خدمات و مشاوره در رابطه با سیستم ماشین را به شما ارائه میدهند . جهت مشاهده لیست شرکت های معتبرگارانتی محصولات اینجا کلیک کنید.

[html_block id=”12825″]

گیرنده‌ ها اصلی‌ ترین جزء سیستم‌ های صوتی هستند

در واقع این گیرنده‌ ها نقش سر را برای سیستم صوتی شما بازی می‌کنند و همین مثال خود گواه اهمیت بالای گیرنده‌ ها است و در نسل جدید گیرنده خودرو تحولات بزرگی بوجود آمده یعنی به‌ غیر از وظیفه ارتباط پخش موسیقی و صدا حالا آن‌ ها جزئیات حمل‌ و نقل اتصال به گوگل مپ و مسیریابی و بروز رسانی وضعیت خودرو را نیز برعهده دارند و خود گواه بر این است که تکنولوژی این گیرنده‌ ها تا چه حدی پیشرفت کرده‌ است بدون هیچ تعارفی باید بگویم در صورت نبود این گیرنده‌ ها عملیات پخش صدا تقریباً امری غیرممکن است چرا که آن‌ها رابط اصلی بین شما و صوتی که از ماشین قرار است پخش شود هستند. هدیونیت‌ ها همان ضبط‌ های قدیمی هستند که در گذشته با آن نام معروف بودند و تفاوت عمده‌ای با نسل‌ های قدیمی خود دارند یعنی در نسل‌ های قدیمی فقط شما کاست را درون ضبط می‌گذاشتید و یا بعدها سی‌ دی جایگزین کاست شد اما حالا تحولات بسیار زیادی به‌ وجودآمده است و در سطر های بالاتر به این تحولات اشاره شد که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

همان‌ طور که در سطر بالا به آن اشاره شد هدیونیت‌ ها در طول زمان دچار تغییرات بسیار بزرگ و شگرفی شده‌اند کافی‌ است فقط یک فلاش‌ بک به گذشته هدیونیت‌ ها داشته‌ باشیم تا به یاد بیاوریم ضبط‌ های کاست داره قدیمی و سنگین را که برای جلوگیری از دزدی از ماشین جدا می‌کردیم و با خود به منزل می‌بردیم و بعد شرکت‌ ها کار را برای ما آسان کردند تا فقط پنل را جدا کنیم و فقط پنل را با خود به منزل ببریم و دیگر نیازی نبود تا آن جعبه آهنی سنگین را با خود حمل کنیم.

ضبط هایی که فقط توانایی پخش رادیو و پخش کاست را داشتند و به‌ مرور زمان به فناوری سی‌ دی و حتی یو اس بی نیز در اواخر متصل شدند و اگر به یاد داشته باشید بعد اتفاقات جالب‌ تری در این صنعت افتاد و ضبط‌ های دمو دار بین مردم به‌ شدت محبوب شد یا حتی اگر به‌ خاطر بیاورید بعد از گذشت مدتی پخش های دوطبقه بسیار محبوبیت خاصی پیدا کرده بود که بیشتر آن‌ها متصل به نمایشگر نیز بودند و امروز ما با نمایشگرهای توکار طرف هستیم که باید اعتراف کنیم بنیان‌گذارش خوردروسازان شرقی بودند و حداقل ما در ایران با این خودروها نمایشگر را شناختیم این هدیوننت‌ها به اسم این داش(in dash) معروف هستند . این مدل‌ ها علاوه‌ بر این‌ که می‌توانند موسیقی را برای شما پخش کنند و اطلاعات آن را بدهند قابلیت اتصال دوربین عقب خودرو را نیز دارند می‌توانند برای شما فیلم پخش کنند و اتفاقات جالب بصری دیگر را فراهم سازند و جالب است بدانید قابلیت هدیوننت ها بر اساس تعداد اتصالات شان به آمپلی فایر و ساب ووفر توییتر میدرنج و سایر باندها است نه اندازه نمایشگر شان امروزه این نسل از هدیوننت ها به بلوتوث نیز متصل شده است و این روزها بازار ضبط بلوتوث دار ارزان نیز رونق عجیبی گرفته است.

اما ضبط‌ ها دارای یک استانداردهای جهانی هستند استانداردهایی که در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم

اولین استاندارد تک دین است

مثل همیشه آلمانی‌ها در صنعت پیشرو و سرآمد همه بودند و این استانداردها را آن‌ها تنظیم کرده‌اند تک دین اندازه ارتفاع و عرض پخش خودرو است که تمام خودروسازان در سرتاسر جهان از آن پیروی می‌کنند و این امکان را به مشتری خود می‌دهند که بتواند به‌راحتی پنل را تعویض کند.

و حالا استانداردی به نام دو دین آمده‌است

همان‌ طور که از اسمش پیداست این استاندارد دو برابر استاندارد تک دین در اندازه و ارتفاع و بلندی پنل است در واقع دو دین برای صفحات لمسی و نسل جدید هدیوننت‌ها طراحی شده‌ است که قابلیت بسیار زیادی نیز دارد.

مورد بعدی که در یک سیستم صوتی خودرو بسیار اهمیت دارد اسپیکرها یا بلندگوها هستند .

بدون تردید همه ما با اسپیکر ها به‌ خوبی آشنا هستیم چرا که آن‌ ها وظیفه پخش صدای خروجی را که از هدیوننت دریافت می‌کنند عهده‌ دار هستند و البته همه ما می‌دانیم که اهمیت آن‌ها چقدر بالاست چرا که آن‌ ها هستند که با کیفیت‌ ترین صدا و در مواقعی بلندترین صدا را در اختیار شنونده قرار می‌دهند .

اسپیکرها خود به دو دسته تقسیم می‌شوند:

کواکسیال و کامپوننت نام این دسته‌ ها هستند البته که خود این دو دسته زیرشاخه‌هایی دارند اما پراستفاده ترین و معروف‌ترین همین دو دسته‌ای که خدمتتان عرض کردیم .

اگر خیلی راحت بخواهیم این دو دست را برای شما معرفی کنیم باید بگوییم در بلندگوهای کواکسیال و همه‌چیز به‌ صورت ساده است در واقع ووفر_ میدرنج_ تیوتر همگی در یک مجموعه تعریف می‌شوند و حالا تمام این‌ ها را که برای شما گفتیم در بلندگوهای کامپوننت معکوس کنید در واقع در بلندگوهای کامپوننت تمام اجزا جداگانه اند و همین‌جا نکته‌ای برای شما عرض کنیم که اکثر سیستم‌ های موجود در بازار از خانواده کواکسیال هستند .

بلندگوهای کامپوننت کاملاً برای مسیری مشخص طراحی شده‌اند آن‌ ها برای سیستم‌ های صوتی بسیار حرفه‌ای هستند و محبوب ماشین بازها و سیستم بازها هم چنین از این نوع در سینماها و سالن‌های تئاتر و کنسرت‌های موسیقی نیز به‌شدت استفاده می‌شود .

اما در این مقاله از ووفر وساب ووفر بسیار نام بردیم بیایید با هم در مورد این جزء جدانشدنی سیستم‌های صوتی صحبت کنیم و آن را بشناسیم

همه ما می‌دانیم که ماهیت اصلی صدا بر اساس امواج تعریف می‌شود و واحد اندازه‌گیری امواج نیز فرکانس است و فیزیکدان ها بعد از پژوهش‌های زیاد به این نتیجه رسیدند که گوش انسان می‌تواند چیزی در حدود فرکانس بیست تا بیست کیلوهرتز را بشنود و آسیبی نبیند

همان‌ طور که مشخص است بیست هرتز صدای بسیار بم و بیست کیلوهرتز بسیار تیز است در واقع بین عموم رایج است که می‌گویند صدای پایین که در واقع صدای بم است شما برای این‌ که بتوانید زیر صدا ها را بشنوید نیاز به ساب ووفر مخصوص دارید و خود به ووفر برای فرکانس‌های بین چهل تا پانصد هرتز بکار می‌رود که در خودرو زیاد مورد استفاده نیست و بعد از این شما با میدووفر آشنا می‌شوید که در استودیوی حرفه‌ای موسیقی سینما و آمفی‌تئاتر ها کاملاً در دسترس شماست در این‌ جا نیز باید خدمت شما عرض کنیم که این صداها می‌تواند متغیر باشند چرا که اسپیکر و خروجی صدا اهمیت بالایی دارد

حالا باید در مورد آمپلی فایر با شما صحبت کنیم

تصور مردم این است که آمپلی فایر وظیفه‌ی تقویت صدا را به‌ عهده دارد در صورتی‌ که اصلا به این شکل نیست چرا که هر صدایی برای شنیده شدن باید به بخشی به اسم آمپلی فایر فرستاده شود و بعد از تقویت در چند مرحله و تفکیک سازی به گوش شنوده برسد

این دستگاه قیمت معمولاً گرانی دارد و برای همین است که در اکثر پخش‌کننده‌ ها ازنوع ارزان‌قیمت استفاده می‌کنند پس به یاد داشته باشید قدرت بیشتر این آمپ ها باعث بالا رفتن ولوم شان نیز می‌شود مثلاً فرض کنید شما امپی با خروجی 100 وات دارید که ولوم بسیار بیشتری نسبت‌ به آمپر با خروجی پنجاه وات است

اما نقش توییتر در سیستم صوتی چیست ؟

شما برای این‌که بتوانید صداهای زیر را به‌ خوبی بشنوید نیاز به یکسری سخت‌ افزار دارید که به این سخت‌ افزار توییتر می‌گویند این وسیله طراحی‌شده است تا صدا های زیر فرکانس های بالا را برای شما پخش کند و اگر بخواهیم میزان فرکانس معمولی که می‌تواند پخش‌ کند را نسبت به هرتز برای شما بگوییم چیزی حول‌ و حوش دو هزار تا بیست هزار هرتز است که می‌توان گفت به بالاترین حد شنوایی انسان است برخی تویتترها نیز وجود دارد که می‌تواند فرکانس‌های بالاتر از صد کیلوهرتز را پخش کند جالب است بدانید که ایده ساخت و در واقع وجه تسمه‌ای که باعث ساخت این تویتتر ها شد از صدای پرندگان گرفته شده‌است

میدرنج چیست

اگر به‌دنبال این هستید تا پکیج سیستم صوتی تان کامل باشد قطعا نیازمند میدرنج هستید چرا که میدرنج وظیفه‌اش این است که صداهای متوسط را برای شما پخش کند در واقع اگر شما میدرنج را در کنار سابووفر و تیوتتر استفاده کنید می‌توانید بهترین صدای ممکن را از خروجی پخش اتومبیل‌تان دریافت کنید .

در آخر اکولایزر

شما برای بهینه‌سازی کیفیت صدای خروجی قطعا به اکولایزر نیازمند هستید و این کاملاً بسته به تنظیمات سیستم صوتی خودرویتان است و شما می‌توانید نسبت به این تنظیمات از نمونه‌های خارجی و نمونه‌های درون گیرنده‌ای که ساخته‌ شده است در اتومبیلتان و در سیستم صوتی تان استفاده کنید .

در مواردی دیگری نیز وجود دارد که در این مقاله بارها اشاره نکردیم و ان‌شاءالله در مقالات بعدی در مورد آن‌ها نیز صحبت خواهیم کرد شما عزیزان می‌توانید به‌ راحتی از فروشگاه صوتی کیان که سال‌ها تجربه در زمینه فروش سیستم صوتی خودرو دارد بهترین انتخاب را داشته باشید فقط کافی است با متخصصین و مشاورین این مجموعه گفت‌وگو کنید تا بهترین انتخاب را نسبت‌ به سلیقه و البته میزان بودجه‌ای که دارید برای شما فراهم کنند.

سپاس که تا آخر با ما همراه بودید .

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *