چهار مشکل رایج ضبط ماشین

ضبط ماشین یکی از هیجان انگیز ترین امکانات ماشین است که کیفیت پخش صدای آن، برای سرنشینان و خود راننده در مدت سفر بسیار اهمیت دارد  و به همین خاطر اغلب مردم پس از خرید خودرو، اقدام به نصب انواع مختلف ضبط ماشین با برند ها و قیمت های متفاوت می کنند و طبیعی است انتخاب سیستم صوتی ماشین از میان این همه برند و تنوع کار آسانی نیست و گاها ما را در انتخاب سردر گم می کنند.

در ادامه به هفت مورد از مهم‌ترین مشکلات استریو ضبط ماشین و نحوه شناسایی آن‌ها می پردازیم و راه‌حل‌های هر مشکل به گونه‌ای ساده و قابل‌فهم ارایه می‌شوند که شما علاقمندان  می‌تواند از آن‌ها استفاده کنید.

با ما در ادامه همراه باشید


علائم و مشکلات رایج ضبط ماشین و راه حل های موجود
 

خرید قطعات با کیفیت بالا، برای ضبط ماشین، راه خوبی برای جلوگیری از مشکلات پخش صدای ضبط خودرو است، با این حال هر سیستم استریو ماشین دیر یا زود، مشکلات را تجربه می‌کنند.

به طور کلی سه عامل اصلی باعث بروز مشکل درسیستم صوتی خودرو وجود دارد. البته یکی از آن‌ها استهلاک است و مسائل مربوط به آن اجتناب ‌ناپذیر است،علت دوم، اجزایی هستند که به طور کامل با تولید صدا با کیفیت بالا همخوانی ندارند، دلیل دیگر، که کاملاً متداول است، نصب نادرست است.

هنگامی که هر یک از علل فوق رخ می‌دهد، بسیاری از مشکلات صوتی خودرو  نمایان می شود. برخی مشکلات مربوط به رادیو هستند در حالی که برخی دیگر با هم مرتبط هستند.

 

1-  ضبط ماشین کار نمی کند
 

دلیل این که ضبط ماشین از کار می افتد و دیگر کار نمی کند این است که منابع قدرت یا بخش هایی که جریان از آن عبور می کند  دچار اختلال و مشکل شده اند

 Wiringیکی از مسائلی است که ممکن است باعث خرابی ضبط خودرو شود، ضبط به منبع قدرت و بلنگو که از طریق سیستم ها ، (اغلب زیر داشبورد پیدا می شوند) متصل می شود ، اگر در سیستم سیم کشی قطعی یا مشکلی وجود داشته باشد ، سیستم صوتی ماشین قطعا کارایی مناسب خود را از دست می دهد

نکته دوم این که، در سیستم ضبط ماشین برای جلوگیری از آسیب ناشی از Upsurges از فیوز استفاده میشود و اگر فیوز  پریده باشد  مدار صوتی ماشین به اصطلاح شکسته می شود و ضبط روشن نمی شود
 

دلیل دیگر کار نکردن ضبط خودرو ، مشکل یا مشکلات اتصال به زمین باشد که در این حالت، ضبط نمی تواند از فیوز برای روشن شدن استفاده کند و یا رادیو در فواصل زمانی ، نامنظم کار می کند و قطع و وصل می شود ، گاهی مشاهده شده در چنین حالتی ، به طور عادی ضبط خاموش یا روشن نمی شود و لی به محض عبور از یک برامدگی خیابان ، ناگهان ضبط شروع به فعالیت می کند.
 

اما شاید بپرسید زمانی که رادیو اتومبیل کار نمی‌کند چکار باید کرد؟

ابتدا صحت عملکرد فیوز را با یک مولتی متر بررسی کنید ، جهت بررسی از خاموش بودن سیستم مطمئن شوید سپس قسمت فلزی فیوز را با مولتی متر لمس کنید و ببینید روی مولتی متر اطلاعاتی ثبت می شود یا خیر ، اگز مولتی متر اطلاعاتی را به شما نشان دهد یعنی فیوز سالم است در غیر این صورت باید به فکر تعویض فیوز باشید ، همچنین برای مشکلات سیم کشی و مسائل مربوط به اتصالات زمین (Eart) از مولتی متر استفاده کنید تااز ثابت بودن وضعیت آگاه شوید


 

2-  قطعی در دستگاه هایی که به تازگی نصب شده اند

اگر به تازگی ضبط ماشین را نصب کرده اید ولی به درستی کار نمی کند و هر چند وقت یک بار قطع و وصل می شود، به احتمال زیاد ممکن است آمپلی فایر دستگاه شما به حالت Protection سوئیچ شده باشد که در چنین حالتی،ضبط خودرو شما، قادر به دریافت برق 12 ولت نیست.

از دلایلی که آمپلی فایر به به حالت Protection (حفاظت)  می رود این است که

·         قدرت تولید شده توسط نوسان ساز برای آمپلی فایر بیش از حد توان آن است

·         باطری توان تهیه سیستم صوتی با ولتاژ ثابت را ندارد و به همین دلیل با مشکل قطع و وصل شدن هر چند وقت یکبار مواجه می شود

اما برای حل این مشکل راه حل چیست؟

راه حل این است که پاور را توسط ولت متر چک و بررسی کنید تا از ولتاژ دستگاه مطمئن شوید ، چنانچه ولت متر عدد 12 را به شما نشان دهد یعنی سیستم مشکلی ندارد و در غیر این صورت ، تعویض قطعه حتمی است چون ممکن است فیوز سوخته باشد البته قبل از این که فیوز را تعویض کنید ، آب باطری  ماشین را هم چک کنید ممکن است به دلیل اتمام آب باتری، سیستم عملکرد صحیح خود را از دست داده باشد.


راهنمایی خرید ضبط ماشین و سیستم صوتی

 

3-  عملکرد نا مناسب کنترل تعادل صدای بم (باس)

در هنگام نصب کاملا حرفه ای ضبط ماشین این که قدرت باس ضبط  شما بخصوص در زمان استفاده از تنها یک ساب بیشتر باشد وسوسه برانگیز است ،برای این که سیستم صوتی بتواند صدا های زیر و بم را به راحتی کنترل کند و لرزش مورد نیاز را ایجاد کند ،باید بخش کنترل تعادل، سیستم صوتی را به یک طرف هدایت کند و بعد تعادل را به مرکز بر گرداند. اگر این اتفاق صحیح انجام نشود ، بلند گوهای شما تنظیم نمی شوند و صدای مناسبی نخواهید شنید.

برای رفع این مشکل می توانید قطب های مثبت و منفی بلندگو های نصب شده در قسمت جلو و عقب ماشین را جابجا کنید  و برای داشتن باس مناسب ، اکولایز استریوی ضبط خودرو  را مسطح کنید و تمام خطوط نمودار EQ را صفر کنید  و به آرامی نسبت به تنظیم خروجی ساب ووفر اقدام کنید تا به نقطه اوج و جذاب صدای مورد علاقه خود برسید. یک راه دیگر برای بالا بردن کیفیت باس ، استفاده از تقویت کننده های خارجی است

اگر صدای باس از پشت سر شما شنیده می شود باید نقطه محلی آمپر ساب را کم تر کنید تا باس محدود به آن قسمت کمتر شود.



 

4-  صداهای ناخواسته در سیستم صوتی ماشین
 

شنیدن صداهای مرموزی از سیستم صوتی ماشین تجربه بسیار نا امید کننده است. تقریباً هر راننده در یک زمان با صدای استریو اتومبیل مواجه شده‌است. منابع متعددی از صداهای ناخواسته وجود دارد اما برخی از رایج‌ترین این منابع، موارد زیر هستند:

آلترناتور :  این شایع‌ترین سر و صدای ضبط ماشین است، شرایط ضعیف سیستم شارژ و نیز ارتباط بین اجزای سیستم صوتی و باتری می‌تواند منجر به  صدای ممتدآلترناتور شود.

Symptom  آلترناتور:     در این حالت شما صدای سر و صدایی را می‌شنوید که با ضربان آلترناتور خودرو نوسان می‌کند.  

Accessory pop :   این صدا معمولاً با یک رویداد الکتریکی خاص مرتبط است. معمولاً، لوازم جانبی مثل چراغ ماشین‌ها،wipers  شیشه جلو، سیگنال روشن و ترمزها جریان بالایی را ایجاد می‌کنند و باعث افزایش ولتاژ می‌شوند و سپس به سیستم صدا راه می‌یابند.

 Symptom :     یک صدای پاپ تیز زمانی به گوش می‌رسد که در حال تعویض لوازم جانبی ماشین با سرعت بالا مانند آن‌هایی که در بالا لیست شده‌اند، می‌باشد.

جهت رهایی از این صداهای ناخواسته بهتر است از عملکرد صحیح  سیستم شارژ ، پست های باتری ماشین، اتصالات آلترناتور، تقویت کننده های سیگنال و Eart  اطمینان حاصل کنید.

برای از بین بردن نویز ناشی از لوازم جانبی، خازن دو قطبی کوچک را بین سیم برق تولید کننده لوازم جانبی و زمین آن اضافه کنید. خازن موج قدرت را جذب خواهد کرد و در نتیجه از انتقال آن‌ها به سیستم صوتی خودرو جلوگیری خواهد کرد.

اگر صدای ترق و تروق به گوش می‌رسد، کانال را عوض کرده و چک کنید که آیا سر و صداها از بین می‌رود یا نه. در غیر این صورت، ترق و تروق که در تمام طول زمان رخ می‌دهد، باید تعمیر یا تعویض شود.

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *