ساب ووفر چگونه صدای موسیقی را با کیفیت تر می کنند؟

بسیاری وقتی حرف از سیستم ماشین می‌شود سریعاً به خرید بلندگوها و اسپیکرهای می‌اندیشند اما معمولاً کیفیت صدای ایده‌آلی که بسیاری از مردم به‌دنبال آن هستند تنها با یک جفت باند امکان‌پذیر نخواهد بود و قطعه کاربردی که صدای باندها را کامل می‌کند قطعا ساب ووفر است، یکی از اصلی‌ترین اجزاء یک سیستم صوتی خوب ساب ووفر است که وظیفه کیفیت بخشیدن به موزیک را از طریق تولید صدای بم (Bass) و بخشی از صداهای زیر را دقیق‌تر و رساتر دارد ساب ووفر ها درواقع کامل‌کننده صداها وباعث کیفیت بخشیدن به آن‌هاست و اختصاصاً به فرکانس‌های پایین در بازه‌ی ۲۰ کیلو هرتز تا ۲۰هرتز (آستانه شنوایی انسان) را پخش می‌کنند سازهایی مثل طبل گیتار بیس ارگ ازاین دست فرکانس‌ها را تولید میکنند. همچنین صدای انفجار در فیلم‌ها نیز به‌همین‌ترتیب ،معمولاً ساب ووفر ها از دسته لوازم جانبی بوده که افرادی که خواستار کیفیت بیشتر برای پخش موسیقی هستند از این ساب ووفر ها در سیستم صوتی ماشین و یا حتی سینمای خانگی استفاده می‌کنند .
ساب ووفر ها براساس عملکرد و کارایی به دو دسته تقسیم می‌شوند.

انواع ساب ووفر

ساب ووفر اکتیو یا فعال Active
ساب ووفر پاسیو یا غیرفعال passive
فرق این دو ساب ووفر در این است که در ساب ووفر های اکتیو نیاز به آمپلیفایر ها نیست و در داخل آن‌ها این قابلیت طراحی شده‌است، اما در مدل پاسیو برای استفاده از ساب ووفر و روشن کردن آن نیاز به آمپیلی فایر هایی که جداگانه خریداری و نصب می‌شوند وجود دارد که اکثر ساب ووفر های استفاده‌شده در خودروها نیز از همین ساب ووفر ها بوده و نیاز با آمپلی فایر جداگانه داشته که به آن‌ها ساب ووفر پاسیو گفته می‌شود برای نصب این ساب ووفرها نیاز به جعبه‌هایی از جنس نئوپان یا ام دی اف است که این جعبه‌ها یا باکس از ساب ووفر در برابر فشار هوا و ضربه محافظت می‌کند. اگر می‌خواهید از موسیقی یا آهنگ یک فیلم خاص کمال لذت را ببرید حتما باید از یک ساب ووفر خوب در سیستم صوتی خود استفاده کنید تا موسیقی یا صدای فیلم‌ها را همان گونه که تنظیم‌کنندگان موسیقی در نظر داشته‌اند بشنوید و لذت کامل را از آن ببرید.

نقش ساب ووفر در تولید صدای بهتر سیستم صوتی

ساب ووفر ها وظایف مهمی در یک سیستم صوتی خوب ایفا می‌کنند. از ایجاد ایمنی به گوش شما تا پخش زیرترین نت‌های موسیقی که به کیفیت صدای تولید شده از سیستم ماشین شما بسیار کمک می‌کند.
در بیشتر بلندگوها و اسپیکرها سرعت صداها تا نزدیک ۵۰ هرتز تولید می‌شود که باعث از دست دادن عمق و وضوح کامل صدا می‌شود .این در حالی است که یک ساب ووفر فرکانس‌هایی تا حدود ۲۰ هرتز تولید می‌کند که کمترین حد شنوایی انسان است و با این عمل ساب ووفر در واقع شما هیچ نتی از موسیقی را از دست نمی‌دهید.
وجود یک ساب ووفر خوب در سیستم صوتی باعث می‌شود که برای داشتن صدای واضح و شفاف نیازی به بلند کردن بیش‌ازحد ولوم نباشد که این امر موجب افزایش طول عمر اجزاء یک سیستم صوتی می‌شود یک ساب ووفر هر نت را در طیف فرکانس‌های پایین بازتولید می‌کند که باعث می‌شود موسیقی اجراشده توسط هر هنرمند را به همان صورت که هست پخش شود که این ویژگی باعث می‌شود به‌هنگام گوش دادن به موسیقی تمام لذت را از پخش آن ببرید.
هم چنین یک ساب ووفر خوب سرعت زیرترین نت‌ها را کنترل کرده و خطوط باس را بادقت زیادی پخش می‌کند که به یکپارچگی صدای بلندگوها در تمام طیف‌های فرکانس کمک می‌کند.

محل درست نصب ساب ووفر

برای محل مناسب جهت نصب و قرار دادن باکس ساب ووفر باید به نکاتی توجه داشته باشید. نکته اول این‌که معمولاً ساب ووفر ها در قسمت انتهایی خودرو و در صندوق قرار می‌گیرند که دارای سیم‌هایی برای اتصال به آمپلیفایر و پس‌از آن هدیونیت خودرو می‌باشند که نحوه این سیم‌کشی‌ها باید به‌صورت بسیار اصولی و با دقت انجام بگیرد تا مورد ضربه یا آسیب واقع نشود که باعث قطع یا ایجاد جریان و بار اضافی در ساب ووفر شود که به آن خسارتی وارد کند.
ازآنجایی‌که ساب ووفر ها از گردش هوا در داخل خود و با ایجاد فشار هوا کار می‌کنند بهتر است محل قرارگیری باکس کمی با دیواره‌ها فاصله داشته باشد و باکس ها به‌گونه‌ای طراحی شوند که هوای کافی داخل باکس جریان داشته و بهتر است باکس ساب ووفر را در گوشه‌های صندوق قرار دهید تا از تولید صدای ناخوشایند جلوگیری کنید این محل قرارگیری بسیار حائز اهمیت می‌باشد زیرا در کیفیت پخش موسیقی و صداهایی که ساب ووفر تولید می‌کند بسیار تاثیر می‌گذارد پس چندین نقطه را امتحان کنید و با صدا گرفتن و نشستن داخل خودرو بهترین محل را برای قرارگیری ساب وووفر انتخاب کنید با این توضیحاتی که درمورد مزایای استفاده از ساب ووفر در این مقاله ارائه شد به این نتیجه می‌رسیم که ساب ووفرها کیفیت و کنترل صوتی هر سیستم را ارتقا می‌دهند و با تولید صدای یکنواخت فرکانس‌های پایین موسیقی را دل‌نشین تر به گوش ما می‌رسانند پس به‌همین دلیل ساب ووفر ها نه‌تنها کالای جانبی و اضافی نبوده بلکه در واقع از قسمت‌های اصلی یک سیستم صوتی خوب محسوب می‌شوند.

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *