مقالات

مقایسه بلندگوهای کامپوننت و کواکسیال

خودرو سازان از بلندگوهای مختلفی برای خودرو ها در جهت بهبود سیستم صوتی خودرو و جذب رضایت مشتری استفاده میکنند . افراد زیادی به دنبال شکل دیگری از بلندگو با توان و کیفیت متفاوت هستند در این مواقع از شما سوال میشود . بلندگو های کامپوننت میخواهید یا کواکسیال اما این کامپوننت و کواکسیال چیست ؟

بلندگوهای کواکسیال

اکثر سیستم های بلندگو کارخانه ای از کواکسیال ساخته شده اند . بنابراین اکثر ماها تجربه استفاده از این نوع بلندگو را داریم . کواکسیال بلندگو هایی هستند که در آن همه اجزا ترکیب شده اند . که معمولا ووفر و توییتر متصل هستند . معمولا این نوع بلندگو جایگزین مناسب تر و پر طرفدارتری برای باند های فابریکی خودرو هستند .

بلندگوهای کامپوننت

اگر چه هنوز به اندازه بلندگوهای کواکسیال پر طرفدار نیستند اما کامپوننت بعد از کواکسیال دومین نوع بلندگو پر طرفدار بازار است . به دلیل ارائه باز تولید صدا و اجزا جداگانه ( دو ووفر ، دو توییتر ، دو کراس اوور ) . درواقع بلندگوهای کامپوننت قادر هستند فرکانس های مختلف را با دقت جدا کنند و بهترین کیفیت پخش را برای شما به ارمغان بیاورند .

کراس اوور چیست ؟

کراس اوور ها در بلندگوهای کواکسیال و کامپوننت وجود دارند . همانطور که در بالا اشاره شد کراس اوور در کواکسیال سرهم و در کامپوننت به صورت جداگانه وجود دارد . کراس اوورها برای بلندگوها بسیار مهم هستند و کاری که انجام میدهند . سیگنال ورودی را به دو یا چند خروجی با محدوده فرکانس های مختلف تقسیم میکنند . بنابراین توییترها و بلندگوها فقط محدوده فرکانس‌هایی را که برای پخش طراحی شده‌اند، دریافت می‌کنند. اگر این فرکانس‌ها به درستی هدایت نشوند.شروع به پخش فرکانس هایی میکنند که برای آن طراحی نشده اند و در نتیجه صدای موردنظر را دریافت نخواهید کرد .

در بالا نموداری از کراس اوور بلندگو های کواکسیال و کامپوننت برای شما آورده شده است . همانطور که ملاحظه میکنید . بلندگوهای کواکسیال معمولا از یک متقاطع ساده فقط برای توییتر استفاده میکنند تا بیس را مسدود کنند . این خوب است اما بسیار جای پیشرفت دارد . اما در بلندگوهای کامپوننت شکل پیشرفته تری را مشاهده میکنید . که فرکانس های صدای ناخواسته از رسیدن به ووفر یا توییتر را فیلتر میکنند . در نتیجه صدای دقیقتر و تجربه شنیداری بهتری خواهید داشت .

همانطور که اشاره شد بلندگو های کامپوننت از کراس اوور پیشرفته تری استفاده میکنند . کامپوننت از دو مرحله فیلتر برای تفکیک صدا استفاده میکند . این بدان معناست که صدای بیس و میان رده از توییتر فیلتر میشود و صدای بلند تر از ووفر مسدود میشود .

یرخی کامپوننت های داری متقاطع کنترل صدای توییتر هستند و برخی نیز دارای محافظ اضافه بار توییتر هستند . تا از سوختن احتمالی توییترها جلوگیری کنند .

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید سیم کشی هر دو نوع نسبتا ساده است . کامپوننت نیاز به آمپلی فایر هم دارد .

قیمت کواکسیال و کامپوننت

خب مسلما کامپوننت گرانتر از کواکسیال است . و درمورد سوالی که مطرح میشود کامپوننت یا کواکسیال باید بگم هیچ جوابی برای شما ندارم . این مساله کاملا سلیقه ای و با توجه به بودجه شما میباشد .

اگر میخواهید هزینه کمتری کنید ، به راحتی جایگزین بلندگوهای قدیمی کنید و سیم کشی اضافی نداشته باشید کواکسیال مناسبتر است

و اگر تفکیک صدا و کیفیت خوب میخواهید و برای هزینه بیشتر مشکلی ندارید کامپوننت مناسبتر است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *